Berichten overzicht origineel
Geplaatst op: 21 november 2022
Het zijn niet altijd de grote projecten die indruk maken, maar de eenvoud van de kleine projecten des te meer. Dat geldt vooral voor het woonhuis in Nijkerkerveen waarvoor Pelecon door Legemaat Ontwerpers uit Veenendaal is aangetrokken als constructeur. Waarbij wij ervoor moesten zorgen dat het prachtige, unieke ontwerp constructief ook realiseerbaar is. En dat is gelukt!
De belangrijkste uitdaging bij dit ontwerp was het zo eenvoudig mogelijk houden van het ontwerp, met veel mogelijkheden voor de toekomst. Dat is gelukt door het toepassen van stalen spanten. De kelder had als groot voordeel dat we als fundatie gelijk naar de draagkrachtige laag konden.
Maar wat is er voor ons als constructeur nou leuker dan een niet alledaagse vraag? Want het zoeken naar oplossingen inspireert en daagt ons uit om nét even dat stapje verder te zetten. Uiteindelijk is het dan ontzettend gaaf om te zien dat het creatief ontwerp ook daadwerkelijk uitgevoerd kán worden dankzij onze constructieve oplossingen.
Geplaatst op: 7 november 2022
De voorbereidingen voor de bouw van een groot distributiecentrum voor Jysk in Lelystad gaan al een aantal jaren terug. Waarbij Pelecon Amersfoort, als onderdeel van het internationale ontwerpteam, vanaf het begin meedenkt over het constructievraagstuk van het hoogbouwmagazijn wat straks aan alle moderne (duurzaamheids)eisen voldoet.
Momenteel worden er enkele duizenden palen geheid. Deze vormen niet alleen de basis voor de moderne opslagplaats voor pallets met Jysk-producten. Maar ze vormen ook de basis voor het nieuwe bevoorradingssysteem van Jysk in Nederland, dat bijdraagt aan de duurzaamheidsambitie van het Deense bedrijf. Vrachtwagens hoeven immers aanzienlijk minder kilometers te rijden om alle producten bij alle Nederlandse vestigingen te leveren.
Fijne klant, fijn team
Dat wij de samenwerking met Jysk en alle partners als prettig ervaren, dat vertellen we ze vaker. Jysk is ook een opdrachtgever die dit verwacht van alle samenwerkende partijen; zij geloven dat je pas dan het beste resultaat kunt behalen. Wij zijn dan ook nu al trots op het resultaat voor zover dat kan en geven het stokje over aan aannemer Vrolijk. Aan hen de taak om onze constructietekeningen en -adviezen om te zetten in een van de modernste distributiecentra van Nederland.
Geplaatst op: 29 september 2022
Op het Fokker Logistics Park wordt direct naast de landingsbanen van Schiphol (zicht op de Oostbaan en de Aalsmeerbaan) DC “3D” gerealiseerd. Het DC wordt gebouwd naast het huidige warehouse waarbij we gebruik hebben gemaakt van de aanwezige aangrenzende fundering. Het geheel krijgt een oppervlak van ca. 10.300 m² welke gebruikt gaat worden voor de luchtvrachtservices vanuit de Benelux.
Het gebouw, ontworpen door Bronsvoort Blaak Architecten BNA, voldoet aan alle moderne bouwstandaarden en wordt uiteraard voorzien van zonnepanelen om te voldoen aan de duurzaamheidsambitie. Het kantoor krijgt een dubbele gevelconstructie en een betonvloer boven de verblijfsruimten. Dit alles gelet op de geluidsbelasting waarmee van doen is bij een gebouw direct naast een landingsbaan. Voor het goed kunnen afhandelen van luchtvracht zijn er naast ‘standaard’ docks ook Jumbo- en ULD-docks toegepast.
Uniek aan dit project is onder andere de korte tijdspanne waarin de staalconstructie in 3D is uitgewerkt. De staalprijzen stonden op het moment van ontwerpen onder druk, er moest snel door aannemer Van der Heijden Bouw en Ontwikkeling geschakeld worden.
Geplaatst op: 27 september 2022
Op een unieke plek op het eiland Krabbegors in Dordrecht, pal aan de Oude Maas, wordt een nieuw distributiecentrum gerealiseerd. Op een lastige plek, met allerlei randvoorwaarden om de drukke scheepvaartroutes niet te storen in verband met zicht en radar, is het samen met Mies Architectuur gelukt om hier een rendabel distributiecentrum te ontwerpen. De naam van het distributiecentrum is dan ook logisch gekozen: DC Lighthouse. Een baken aan de Oude Maas.
Het distributiecentrum omvat aanvankelijk drie aparte units, welke mogelijk ook als één unit verhuurd kunnen worden. Elke unit heeft een unieke entree naar de kantoren welke allemaal uitzicht hebben op de Oude Maas. Door de locatie en de vorm van de kavel heeft het pand een vorm gekregen die niet geheel standaard is. Wat resulteerde in een constructie met veel verschillende stramienmaten waardoor er weinig repetitie is. Een deel van het DC heeft twee mezzanine vloeren gekregen en er is een loopbrug gekomen van unit één naar unit twee op de eerste verdieping.
Op dit moment is het project in uitvoering, de heiwerkzaamheden zijn afgerond en het storten van de fundering is aangevangen. Wij zijn nu nog in de controlerende rol voor de stukken van derden betrokken.
Op 2, 3 en 4 september vinden de jaarlijkse Wereldhavendagen plaats. Voor ons een moment om nog eens terug te kijken op de projecten die wij hebben gedaan in de Nederlandse havens. Dat zijn er best wat.
Zo hebben wij bijvoorbeeld gerekend en getekend voor een botenloods aan de Neveritaweg in Amsterdam. Onlangs is deze loods verbouwd, Pelecon werd opnieuw betrokken bij het aanpassen van de constructie van de loods.
Ook zijn wij als constructeur betrokken geweest bij de ontwikkeling van een woontoren in de haven van Zwolle. En ook nu zijn we bezig met een nieuw project in de Nederlandse haven. Hoe kan het ook anders met een land als Nederland, met zoveel water en zoveel bebouwing langs de kade!