Geplaatst op: 11 december 2024

Na een verwoestende brand in 2021 is Pelecon opnieuw als constructief adviseur betrokken bij een ambitieus project binnen de Groenland Groep: de heropbouw van GroenlandKip in Bodegraven. Na de recente uitbreiding van Esbro in Wehl is dit een mooie nieuwe uitdaging voor ons team. Samen met Dijkham Bouw realiseren we deze ultramoderne productie-unit, die Groenlandkip opnieuw in staat stelt zijn premium producten voor (internationale) markten te blijven leveren.

Een strakke planning
De levering van de heistelling en palen was een gegeven. we moesten dus in korte tijd de bestaande palen inmeten, het bestaande pand opmeten en de laatste sonderingen uitvoeren. Om de strakke uitvoeringsplanning te realiseren, was het een uitdaging om de uitvoering buiten vóór te blijven. Dat is gelukt door in fases de constructiedelen uit te werken. Ondertussen vorderen de werkzaamheden snel: een groot deel van de staalconstructie staat al overeind en ook de bouw van het kantoorgedeelte is gestart. Met oog voor veiligheid en duurzaamheid streeft Pelecon ernaar om GroenlandKip weer een solide en toekomstbestendig onderkomen te geven.

       

Samenwerking van specialisten
De nieuwe productie-unit van Groenlandkip is tot stand gekomen dankzij een zorgvuldige samenwerking tussen verschillende specialisten. Het ontwerp is van de hand van Sec Architecten in samenwerking met M.M. Hoogendoorn Ontwerp en Bouwburo BV. Terwijl Dijkham Bouw uit Nijkerk verantwoordelijk is voor de uitvoering van de bouw. Het projectmanagement ligt in ervaren handen bij Promad, die ervoor zorgen dat alle facetten naadloos op elkaar aansluiten voor een optimaal resultaat.

Benieuwd wat we voor uw project kunnen betekenen? Neem dan contact op met één van onze constructiespecialisten.

Geplaatst op: 14 september 2024

Vandaag zijn een groot deel van de Nederlandse monumenten geopend om te bezoeken, wat ons betreft de moeite waard! Wij worden enthousiast van constructie-vraagstukken die te maken hebben met een monument. Ons advies is namelijk van cruciaal belang bij het renoveren van een monumentaal pand. Waarbij wij ervoor zorgen dat de renovatie veilig, respectvol en volgens de regels verloopt. Terwijl het pand zowel zijn historische waarde behoudt als voldoet aan moderne eisen. Hieronder leggen we dit uit.

Een gedegen constructieadvies zorgt voor het behoud van de historische waarde van een monumentaal pand. Een goed constructief advies helpt om de originele kenmerken van het pand te behouden, zoals bijzondere gevels, ornamenten, en constructiemethoden, terwijl moderne eisen worden geïntegreerd.

Veel monumentale panden zijn oud en kunnen structurele slijtage hebben, zoals verzwakte funderingen, houtrot of scheuren in muren. Een constructief advies beoordeelt de huidige staat van het gebouw en geeft aan welke maatregelen nodig zijn om de veiligheid van de structuur te garanderen. Tevens hebben deze panden vaak complexe constructies, zoals gewelven, houten balklagen of bakstenen muren die op een specifieke manier zijn gebouwd. Wij weten hoe met deze technieken om te gaan en kunnen adviseren over de beste renovatiemethoden die passen bij de originele constructie.

Tot slot: wij zoeken bij de renovaties van monumentale panden naar manieren om het pand duurzamer en energiezuiniger te maken, zonder dat de monumentale status in gevaar komt. Een constructief advies helpt bij het vinden van balans tussen moderne verduurzamingstechnieken en het behoud van het historische karakter van het gebouw.

Benieuwd wat we voor uw monumentale pand kunnen betekenen? Neem contact op met één van onze constructiespecialisten.

Geplaatst op: 12 september 2024

Om de hoek bij ons kantoor in Gouda ligt de leuke, Zuid-Hollandse stad Rijswijk. Een charmante mix van geschiedenis, natuur en moderne voorzieningen en een fijne plek om te wonen. Vooral in de nieuwe woningen van project RijswijkBuiten. Voor 109 van de betaalbare woningen binnen dit project werd Pelecon in 2022 aangetrokken voor het constructief advies. Samen met Klunder Architecten en Ontwikkelcombinatie Spoorzone Rijswijk (een samenwerking tussen Stevast Ontwikkeling en Dura Vermeer) hebben wij de plannen gemaakt.

Bijzonder aan dit project is dat de woningen worden gebouwd door middel van tunnelbekisting. Dit is een bouwtechniek waarbij een combinatie van vloer- en wandbekisting in één mal (bekisting) wordt gebruikt om betonnen constructies te storten. Deze techniek wordt vooral toegepast in de bouw van herhalende structurele eenheden, waarbij de muren en vloeren in één keer worden gestort. Het proces werkt in cycli, waarbij elke dag een nieuwe sectie van het gebouw wordt gerealiseerd.

Tunnelbekisting biedt genoeg voordelen
Doordat de wanden en vloeren in één keer worden gestort, kan de bouw van een gebouw veel sneller verlopen dan bij traditionele methoden en is het uiterst stabiel, sterk én kosten efficiënt. Het gebruik van stalen of geprefabriceerde bekisting zorgt voor nauwkeurige maatvoering en een hoge afwerkingskwaliteit van de betonconstructies. Dit vermindert de behoefte aan verdere afwerking, zoals pleisterwerk. Vanwege het grote aantal woningen van dezelfde grootte was er veel repetitie.

Voordelen van samenwerken binnen het BIM-model
Binnen dit project hebben we vanaf het begin binnen een BIM-model (Building Information Model in 3D) samengewerkt met ontwikkelaars en de architect. Dit model stroomlijnt het gehele bouwproces van ontwerp tot oplevering, verhoogt de efficiëntie, verlaagt de kosten en verbetert de communicatie en kwaliteit van het project. Het digitaal 3D-model biedt niet alleen visuele informatie, maar ook informatie over de functionele aspecten van een gebouw. Zo hebben we bij dit project een sterke focus gehad op het effect van de trillingen op de bouw vanuit het treinverkeer dat vlakbij RijswijkBuiten voorbij raast. Een reden waarom er bij de bouw van de woningen een ruime toepassing is van ongewapende betonwanden binnen dit project. Omdat het gebouw als een monoliet geheel gebouwd wordt, zijn vloeren en wanden constructief verbonden zodat het hele gebouw constructief samenwerkt. Iedere wand heeft dan een klein aandeel in het geheel en kan dus geoptimaliseerd worden. Ongewapend beton is zeer goed in staat belastingen op te nemen.

De bouw van de woningen is inmiddels gestart, de heipalen gaan op dit moment de grond in.

Geplaatst op: 24 juli 2024

Het voormalig kantoor van de Rabobank in Nijkerk is getransformeerd en biedt nu onderdak aan alle medewerker van het gemeentehuis van Nijkerk. Waarbij in de nieuw aangebouwde eyecatcher van het gebouw aan de Van ’t Hoffstraat de nieuwe raadszaal huist. Als constructeur zijn wij bij dit project betrokken om het meest optimale constructieontwerp te maken; dat past binnen een scherp budget.

De transparante architectuur van dit gemeentehuis zorgt voor veel lichtinval en een schitterend aanzicht aan de buitenzijde. Waarbij de staalconstructie op zichzelf staand functioneert en geheel gevormd is naar de contouren van het gebouw. Daardoor zijn veel verbindingen op sterkte uitgevoerd.

Fotografie: Gemeente Nijkerk

Geplaatst op: 17 juli 2024

Het is vandaag 10 jaar geleden dat vliegtuig MH17 neerstortte en waarbij alle 298 inzittenden om het leven kwamen. Het vormt nog altijd een onmetelijk verlies voor duizenden nabestaanden. De Stichting Nationaal Monument MH17 wilde aan deze gevoelens een plek geven – een ambitie die dankzij de inzet van velen is verwezenlijkt. Pelecon had de eer om de constructieve berekening van het prachtige gedenkteken te maken.

Het Nationaal Monument MH17 is een bijzonder landschapsobject dat de herinnering aan de 298 slachtoffers levend wil houden. In de parkachtige oase zijn 298 bomen geplant in een groen lint ter nagedachtenis aan slachtoffers; voor elk slachtoffer één. Een plek die samenbindt en dient als oase van bezinning, troost en hoop. Omringd door een krans van zonnebloemen, met een intiem amfitheater en een indrukwekkend gedenkteken.

Wilt u meer weten over het monument of het eens bezoeken? Op de website van Monument vindt u meer informatie.

40-jarig jubileum van Eelco Kingma

Geplaatst op: 19 juni 2024

En dat is wat ons betreft een goede reden om een feestje te vieren. Daarom gingen we vorige week met collega’s  ‘Beppen, Opscheppen & Steppen’ door hartje Amersfoort. Ofwel: wij maakten een culinaire steptocht langs alle unieke plekjes in Amersfoort.

Dankjewel Eelco, voor de fijne samenwerking de afgelopen 40 jaren. We hopen nog genoeg mooie vraagstukken met jouw enorme constructieve kennis op te lossen.

Meer weten over Senior Constructeur Eelco? Lees het interview op onze website.

Publicatie in Logistiek Vastgoed Nederland 2024

Geplaatst op: 8 mei 2024

Trots zijn wij op de publicatie in het magazine Logistiek Vastgoed Nederland. Op pagina 22 en 23 vertellen wij meer over onze dienstverlening waarbij we dieper ingaan op het duurzaam bouwen van houtconstructies aan de hand van een prachtig project voor de Deense opdrachtgever Bestseller. Zij bouwen in Lelystad het grootste, houten logistieke centrum van Europa.

Lees hier het hele artikel in Logistiek Vastgoed Nederland 2024.

Impressies: Architect Henning Larsen

Inspiratie opdoen in Sicilië

Geplaatst op: 7 mei 2024

Van 18 tot en met 20 april hebben we met ons hele team van Pelecon een onvergetelijke reis gemaakt naar Sicilië. Onze avontuurlijke trip begon met een vlucht naar Catania, waar we neerstreken in het charmante dorpje Giardini Naxox. In dit schilderachtige kustplaatsje gingen we deze eerste dag aan boord van twee catamarans.

Op de tweede dag stond er een spannende excursie op de planning: een 4×4 tour naar de Etna. Met negen robuuste terreinwagens begaven we ons richting deze majestueuze vulkaan. Eenmaal daar aangekomen, trotseerden we de elementen tijdens een wandeling die ons letterlijk het gevoel gaf dat we op de top van de wereld stonden. De wind gierde om ons heen en de sneeuw en hagel maakten de ervaring des te intenser. Volgens de lokale gidsen was dit weer niet gebruikelijk voor deze tijd van het jaar.

Na deze avontuurlijke tocht hadden we de keuze: een spannende rit met de mountainbike naar een wijnproeverij of een route per 4×4 door het ruige landschap. Hoe dan ook, we werden beloond met een uitgebreide lunch, gevolgd door een fascinerende rondleiding en proeverij, waarbij we alles te weten kwamen over het ambacht van wijn maken.

De ochtend van de derde dag kon iedereen vrij besteden. De meesten van ons kozen ervoor om het charmante dorpje Taormina te verkennen. Om 12 uur verzamelden we voor een bijzondere activiteit: een pizza workshop. Na het kneden, beleggen en uiteraard opeten van onze eigen creaties, werden we in groepen verdeeld voor een spannend spel: de Treasure Hunt. Daarna volgde een rondleiding met een professioneel tintje in het theater, waar we meer leerden over ons vakgebied.

Na drie inspirerende dagen was het tijd om terug te keren naar het vliegveld, het einde naderde van een reis vol avontuur en gezelligheid. Dat we een fijne club mensen zijn, dat wisten we al. Maar we hebben elkaar nog beter leren kennen en we zijn ervan overtuigd dat dit de gezelligheid, maar vooral het werk alleen maar ten goede komt.

Check, check, dubbelcheck!

Geplaatst op: 16 april 2024

Ontwerpen, modelleren en berekenen voor constructies van gebouwen is ons sterkste punt. Ons advies geven wij door aan de partij die het uitvoert. Maar dan stellen wij onszelf vaak de vraag: worden de verbindingen uit ons advies wel goed uitgevoerd? Wordt het staal wel conform tekening gemonteerd? Omdat wij staan voor de onzichtbare kracht van een gebouw vinden we het belangrijk om er ook op toe te zien dat die onzichtbare kracht wordt geborgd. Daarom voeren wij controles uit op bouwplaatsen van onze projecten. Niet om belerend te zijn en om het beter te weten, maar gewoon om samen voor het allerbeste eindresultaat te gaan.

We noemen onze controle daarom niet voor niets een kwaliteitscontrole van het bouwwerk. Het is iets wat voor ons belangrijk is, voor de eindgebruiker van onze projecten, maar ook voor onze opdrachtgever(s) en investeerder(s). We bezoeken de bouwplaats dan ook steeds vaker op verzoek, wanneer er problemen zijn zoals bijvoorbeeld scheurvorming in het metselwerk of funderingsproblemen. We komen ook niet één keer langs. Eerst voor de fundering is gestort om de wapening te controleren, later als de vloeren/ wanden en of de staalconstructie gemonteerd is. Staalcontroles voor bedrijfsgebouwen voeren we meestal uit voordat alle installaties erin zitten, maar nadat de gevels en het dak is gemonteerd en de bedrijfsvloer is gestort en uitgehard. Het bedrijfsgebouw is dan goed toegankelijk voor een algehele controle door middel van een hoogwerker.

Waarom
Met deze kwaliteitscontrole sorteren we vast voor op de nieuwe Wet kwaliteitsborging (Wkb), welke stapsgewijs wordt ingevoerd vanaf 1 januari 2024. Daarnaast hebben deze controles ook als doel om samen met de uitvoerende partijen (met name met staalleveranciers en de bouwers) de kwaliteit van de geleverde producten op een zo hoog mogelijk niveau te brengen, zodat het zo nauwkeurig mogelijk gemonteerd kan worden. Maar ook ontwerpende partijen, de constructeurs en modelleurs van Pelecon, leren ontzettend veel van deze kwaliteitscontroles.

Specifieke controles voor nieuwbouw én bestaande bouw
Wapening van de fundering en vloeren van nieuwe gebouwen krijgt onze aandacht, vooral op punten waarvan de constructeur van tevoren heeft aangegeven dat die extra aandacht nodig hebben. Is de betondekking goed en hoe zitten de ankers erin voor de staalconstructie? Voeren wij een staalcontrole uit, dan controleren wij in steekproeven de gehele staalconstructie. Zijn alle bouten aanwezig, kloppen de details, staat de verbinding ‘open’ en wat is de kwaliteit van het laswerk?  We kijken naar de profielen; is alles aanwezig en hebben we te maken met scheefstand of zijn er zaken krom? Voor deze controle houden we onze tekeningen en die van het staalbedrijf aan.

Het komt ook voor dat er problemen met de constructie van bestaande gebouwen zijn. We voeren dan op locatie een onderzoek uit, vaak in combinatie met een  archiefonderzoek bij de gemeente. Dat is nodig om, samen met de huidige situatie een doordacht rapport op te stellen voor het verbouwen of herstellen van het pand.

Zorgvuldig vastleggen
Het is maar goed dat onze collega’s die de controles uitvoeren een scherpe blik hebben, want het gros van de controles wordt gedaan met het blote oog. Maar we gebruiken ook ED-Controls, hiermee maken we dan foto’s op locatie om alles wat we zien vast te leggen. Scheurvorming en scheefstand meten we in met een waterpas, verbindingen controleren we met de hand en/of gereedschap.

We vinden het belangrijk dat onze bevindingen in een rapport worden vastgelegd. Daarvoor hebben we een checklist die we zorgvuldig afvinken, vaak voorzien van een voorstel tot herstel. Het rapport delen we intern met de constructeur, extern met de opdrachtgever en eventueel met de partij die de herstelwerkzaamheden gaat uitvoeren.

Wie heeft nou die scherpe blik?
Dat is een kleine club binnen Pelecon met onder andere Constructief Modelleur Eric Noorduin. Samen hebben ze zoveel kennis en ervaring opgebouwd in de afgelopen jaren dat ze al snel zien of herstelwerkzaamheden noodzakelijk zijn. En dat is helaas nog wel eens het geval, de bouw blijft immers mensenwerk! Daarom zijn wij blij met collega’s zoals Eric en kunnen wij altijd zorgdragen voor de veiligheid van de gebruikers van de gebouwen en kunnen wij blijven zeggen dat wij staan voor die #onzichtbarekracht.

Eerste paal nieuw DC van DSV op Logistiek Park Moerdijk

Geplaatst op: 11 maart 2024

Afgelopen donderdag werd de eerste paal geslagen voor DSV, logistieke dienstverlener voor duizenden nationaal en internationaal opererende bedrijven. Op het Logistiek Park Moerdijk, direct langs de rijksweg A17, verrijst het grootste aaneengeschakelde distributiecentrum van Nederland van meer dan 200.000 m2 hoogwaardige opslag en distributie, op een perceel van in totaal ruim 34 hectare. Pelecon werd door Bouwbedrijf Vrolijk (verantwoordelijk voor de bouwkundige uitwerking) betrokken bij dit project om het definitieve constructieontwerp uit te werken tot een uitvoerbaar plan. Samen met alle bouwpartners hebben wij de vele staalkilo’s en betonhoeveelheden in de fundering geoptimaliseerd, die nodig zijn voor het bouwen van dit megapand.

Spantoptimalisatie
Voor het dakafschotplan is ervoor gekozen om alle subspanten van ca. 22,5 meter lang als een dakje met 2-zijdig afschot uit te voeren. De extra HWA- en NO.-lijnen die hierbij nodig zijn wogen niet op tegen de kilo’s staal die we hiermee bespaarden. Deze spanten worden gemaakt in de nieuwe productiefaciliteit van Vrolijk Staalconcepten, die de spanten geheel automatisch gaat aflassen. De detailengineering en het productietekenwerk is in nauwe samenwerking verzorgd door ADS Ertner.

Stabiliteit
Het lagere dakdeel boven de mezzaninevloer is voor 80% van de warehouses een parkeerdek voor luxe personenauto’s. De mezzaninevloer en het parkeerdek zijn 24,0 meter diep en hebben met hun schijfwerking ook een groot aandeel in de stabiliteit van de 10 verschillende warehouses.

Uitdagingen
Tijdens de uitwerking van hal H werd de vraag gesteld om ook PGS-opslagruimtes in één van de warehouses in te passen. Dit resulteerde in vijf op zichzelf staande gebouwconstructies met een maximaal vloeroppervlak van 2.000 m2. Een andere uitdaging was de 17 meter hoge schijngevel welke in het beeld- kwaliteitsplan is vastgelegd. Deze schijngevel is deels vrijstaand en deels tegen de gevel gemaakt. Door slim gebruik te maken van vakwerkkolommen zijn de kilo’s staal zoveel als kan benut. Het kantoor heeft een ronde vorm, maar heeft een gelijke constructieopzet als de warehouses, staalconstructie in combinatie met kanaalplaatvloeren. De trappenhuizen van het kantoor zijn extra beveiligde vluchtroutes en worden daarom uitgevoerd in prefab betonwanden.

Funderingsontwerp
De fundering is een Vibropaal-systeem waarover funderingsbalken en -poeren worden gemaakt. De vaste grondslag is wel een zandpakket, maar over grotere diepte los gepakt. De ingenieurs van Pelecon, Vrolijk, Be-Smart en Vroom hebben in samenwerking met elkaar het meest optimale palenplan  en funderingsontwerp ontwikkeld. Iedere partij heeft zijn input en controleert elkaar. Zo’n groot project vraagt namelijk om veel aandacht, waarbij de basis helemaal goed moet zijn! Enkele palenplannen zijn nog in ontwikkeling, maar de eerste warehouses en het kantoor zijn definitief en gereed voor uitvoering. Vroom gaat hier het heiwerk verrichten en verwacht met 4 stellingen circa 3.500 palen de grond in te krijgen.

De ins en outs van dit project
Het gaat hier dus om het grootste aaneengesloten warehouse van Nederland en is de eerste ontwikkeling van vier op het nieuwe Logistiek Park Moerdijk. Het gebouw heeft een vloeroppervlakte van 198.300 m2 aangevuld met een mezzanine van 38.600 m2, 136 docks, 5 kantoren en een hellingbaan voor de meer dan 1.000 luxe autoparkeerplaatsen op het dak. De warehouses zijn opgebouwd uit 10 losstaande constructies en 1 crossdockhal. Het kantoor omvat circa 4.915 m2 BVO, verdeeld over drie bouwlagen met een loopbrug naar het parkeerdek. Kortom: het nieuwe DC op het logistieke park zorgt ervoor dat DSV nog kan doorgroeien en hun klanten tot ver in de toekomst kan blijven bedienen.

Fotografie eerste paal: Pelecon structural engineers
Impressies: Palazzo