Om de hoek bij ons kantoor in Gouda ligt de leuke, Zuid-Hollandse stad Rijswijk. Een charmante mix van geschiedenis, natuur en moderne voorzieningen en een fijne plek om te wonen. Vooral in de nieuwe woningen van project RijswijkBuiten. Voor 109 van de betaalbare woningen binnen dit project werd Pelecon in 2022 aangetrokken voor het constructief advies. Samen met Klunder Architecten en Ontwikkelcombinatie Spoorzone Rijswijk (een samenwerking tussen Stevast Ontwikkeling en Dura Vermeer) hebben wij de plannen gemaakt.
Bijzonder aan dit project is dat de woningen worden gebouwd door middel van tunnelbekisting. Dit is een bouwtechniek waarbij een combinatie van vloer- en wandbekisting in één mal (bekisting) wordt gebruikt om betonnen constructies te storten. Deze techniek wordt vooral toegepast in de bouw van herhalende structurele eenheden, waarbij de muren en vloeren in één keer worden gestort. Het proces werkt in cycli, waarbij elke dag een nieuwe sectie van het gebouw wordt gerealiseerd.
Tunnelbekisting biedt genoeg voordelen
Doordat de wanden en vloeren in één keer worden gestort, kan de bouw van een gebouw veel sneller verlopen dan bij traditionele methoden en is het uiterst stabiel, sterk én kosten efficiënt. Het gebruik van stalen of geprefabriceerde bekisting zorgt voor nauwkeurige maatvoering en een hoge afwerkingskwaliteit van de betonconstructies. Dit vermindert de behoefte aan verdere afwerking, zoals pleisterwerk. Vanwege het grote aantal woningen van dezelfde grootte was er veel repetitie.
Voordelen van samenwerken binnen het BIM-model
Binnen dit project hebben we vanaf het begin binnen een BIM-model (Building Information Model in 3D) samengewerkt met ontwikkelaars en de architect. Dit model stroomlijnt het gehele bouwproces van ontwerp tot oplevering, verhoogt de efficiëntie, verlaagt de kosten en verbetert de communicatie en kwaliteit van het project. Het digitaal 3D-model biedt niet alleen visuele informatie, maar ook informatie over de functionele aspecten van een gebouw. Zo hebben we bij dit project een sterke focus gehad op het effect van de trillingen op de bouw vanuit het treinverkeer dat vlakbij RijswijkBuiten voorbij raast. Een reden waarom er bij de bouw van de woningen een ruime toepassing is van ongewapende betonwanden binnen dit project. Omdat het gebouw als een monoliet geheel gebouwd wordt, zijn vloeren en wanden constructief verbonden zodat het hele gebouw constructief samenwerkt. Iedere wand heeft dan een klein aandeel in het geheel en kan dus geoptimaliseerd worden. Ongewapend beton is zeer goed in staat belastingen op te nemen.
De bouw van de woningen is inmiddels gestart, de heipalen gaan op dit moment de grond in.