VidaXL fase 4
Horst aan de Maas
Een krachtige constructie voor een gebouw met een logistieke brug

Voor onze opdrachtgever Vida-XL hebben wij de constructie berekend van hun nieuwe distributiecentrum in Horst aan de Maas. Het betreft hier fase 4 van het opslaggebouw van ruim 150.000 m² BVO op een footprint van totaal 123.000 m². Het unieke is de grootte van het gebouw samen met de logistieke brug, die fase 3 aan fase 4 verbindt over de openbare weg.

Naam: Pascal Ruivenkamp
Functie: Senior Constructeur

Pascal Ruivenkamp is vanuit Pelecon als Senior Constructeur betrokken bij dit project: "de kracht van het constructieontwerp is de samenwerking van de portaalspanten boven de mezzanine in combinatie met de dakverbanden. Door de lengte van de 6 gebouwdelen en de wens van de opdrachtgever om geen windverbanden in het gebouw toe te passen, is het reduceren van de opwaartse en horizontaal-krachten in de zij- en tussengevels zeker gewenst. Op deze wijze reduceren we een aanmerkelijke hoeveelheid kilo’s dakverbanden en zijn de trekkrachten op de zij- en tussengevels, zodat er geen trekpalen ontstaan."

Pascal vertelt dat Pelecon zijn nieuwsgierigheid niet kon bedwingen en al diverse keren een bezoek heeft gebracht aan de bouwplaats van het project VidaXL. "We hebben gezien dat meerdere montageploegen en dito kranen de door Pelecon ontworpen staalconstructie zeer voortvarend omhoog trokken bij VidaXL fase 4 in Horst aan de Maas. De eerste vloerplaten voor de mezzaninevloer werden al snel gelegd en de dakplaten werden geschoten op de staalconstructie."

Een mooi detail van het gebouw is dat de brandwanden tussen de verschillende bouwdelen hierin ook werden meegenomen. Pascal vertelt dat deze geplaatst moesten worden, vóórdat een naastliggend bouwdeel gemaakt kon worden door de gescheiden staalconstructies. "Dat zit zo: er wordt eerst één bouwdeel (kolommenrij) neergezet, daarna wordt daar de brandmuur (gasbetonpanelen) tegenaan geplaatst, aldus Pascal. "Dan pas kan er aan de andere zijde van de hal gebouwd worden (kolommenrij aan de andere zijde). Deze volgorde is gebruikelijk, anders is er grote kans op beschadiging van de gasbetonpanelen."