Intralox LLC Europe
Hoofddorp
Betrokken van ontwerp tot en met oplevering

Wij worden veelvuldig ingeschakeld door architecten om tijdens de ontwerpfase al te adviseren over de constructie. Uiteindelijk moet dat mooie gebouw natuurlijk ook veilig zijn voor de gebruikers. Architect DENC vroeg ons al in een vroeg stadium van de opdracht om een constructief ontwerp te maken voor het nieuwe gebouw van Intralox LLC Europe. Intralox had de ambitie om van Amsterdam naar Schiphol Trade Park te verhuizen en een Europees hoofdkantoor met productiehal te ontwikkelen.

Intralox is een wereldwijd leverancier van transportoplossingen voor het verplaatsen van de meest kritieke producten. Het bedrijf levert aan uiteenlopende industrieën: van de voedselverwerkende industrie tot post- en pakketdistributie. Schiphol Trade Park in Hoofddorp sluit goed aan bij de wensen van Intralox, met name de centrale ligging en daarom goede bereikbaarheid bieden voordelen. Maar ook de hoge duurzaamheidsambitie van Schiphol Trade Park sluit aan bij de kernwaarden van Intralox.

Naam: Pascal Ruivenkamp
Functie: Senior Constructeur

Betrokken van ontwerp tot en met oplevering
Pelecon is vanaf de ontwerpfase betrokken bij dit project; van engineering tot aan de uitvoering. Dat betekent dat wij naast het rekenen en tekenen intensieve begeleiding boden tijdens de bouw. We onderhielden contact met de bouwer en voerden controles uit van de staalconstructie. Het gaat hier om een kantoor van twee bouwlagen, met een luxe uitstraling met daaraan vast een productie- en logistieke hal van 9,5 m hoog en een gedeelte hoogbouw magazijn van 20 m hoog. De hal en het magazijn bestaan uit een volledig staalskelet met vakwerken en walsliggers in het dak. Het kantoor bestaat uit een staalconstructie met kanaalplaatvloeren.

Onze constructieve uitdaging
Vooral het naadloos overgaan van de productiehal in het hoogbouwmagazijn met zo min mogelijk obstructies en de open structuur in de hal en het kantoor, met daardoor ook weinig mogelijkheid voor stabiliserende elementen, zorgde voor constructieve uitdagingen. Het gevolg hiervan zijn hoge vakwerkspanten om minder kolommen toe te hoeven passen en zware verticale verbanden met relatief hoge trek- en drukkrachten op de fundering.

Het nieuwe gebouw is in juni 2023 opgeleverd.