Van traditioneel naar geautomatiseerd fulfillmentcentrum

Geplaatst op: 5 oktober 2021

Stichd – Tilburg is druk bezig met het implementeren van de volgende stap in hun reis naar het toekomstbestendig maken van de Stichd-logistiek. Samen met een team bouwen zij aan een sterk geautomatiseerd fulfillmentcentrum. Waarmee verschillende verkoopkanalen met gelijke efficiëntie kunnen worden bediend. Uiteindelijk worden de doorlooptijden verkort en kunnen zij hun klanten met een hoger serviceniveau bedienen.

Pelecon helpt mee aan het uitvoeren van deze ambitie van Stichd. Waarbij wij het constructief advies hebben gegeven voor het doorontwikkelen van hun eigen, traditionele logistieke hal. Zodat zij er straks hun gemechaniseerde opslag en afhandelingssysteem kunnen inzetten. Dit vraagstuk is niet nieuw voor ons. Neemt niet weg dat wij het steeds opnieuw als een inspirerende uitdaging zien om het zo passend mogelijk te beantwoorden.

Doelen en uitdagingen
Ons overall doel is om een uiterst efficiënt ontwerpadvies neer te leggen voor nieuwe technische vloeren als overbrugging van de shuttlearea richting expeditie gedeelte. De uitdaging voor ons als adviseur is hierbij dat de engineering van de conveyorbanen en trapvoorzieningen efficiënt worden ingepast in een bestaande halconstructie. Waarbij de vloerconstructie niet is versterkt. Het project omvat ca. 100 ton constructiestaal.

Het inpassen van de Shuttle-area is beperkt met een bestaande hoogte van een standaard logistieke hal, deze bedraagt intern 13,5 meter. Dat terwijl een geautomatiseerd shuttlegebouw, wanneer het nieuw gebouwd wordt, tot wel 35 meter hoog kan zijn.

Samenvattend
Wij kijken terug naar een fijne samenwerking. Niet alleen met Stichd, maar ook met partners TGW Systems, Reijerink Staalconstructie, Quadrant4 en ADS Ertner.

Fotografie: Stichd – Tilburg