Geplaatst op: 15 april 2021

Duizendpoot, alleskunner, spin in het web….. Zomaar wat synoniemen voor onze secretaresses Margriet Amersfoort en Yvonne Leenart. Dankzij de ondersteuning van deze twee, kan het team doen waar ze goed in zijn: berekenen, tekenen en controleren over draag- en stabiliteitsconstructies! Draait Pelecon optimaal en efficiënt!

Wij wensen ieder bedrijf zo’n Margriet en Yvonne; ze zijn onmisbaar!

Geplaatst op: 8 april 2021

Zoals eerder al verteld gaan wij zo af en toe naar onze projecten om op de bouwplaats te controleren of onze adviezen daadwerkelijk uitgevoerd worden zoals wij ze gegeven hebben. Vorige week reden wij, voor de tweede keer, langs bij de nieuwbouwlocatie van het XXL-distributiecentrum in Echt-Susteren. De bouw is eind vorig jaar gestart.

Zoals te zien is op de foto’s hebben wij de door Reijrink gemonteerde staalconstructie van Unit 1.2 gecontroleerd op constructie-uitgangspunten en montage-uitvoering. Als constructeur hadden wij weinig opmerkingen, de constructie zag er keurig uit.

In totaal moeten wij vier units controleren, in week 15 gaan wij weer op pad om unit 2.2 te controleren.

Geplaatst op: 29 maart 2021

Voor onze opdrachtgever Vida-XL zijn deze week op de bouwplaats de funderingsstroken en poeren gecontroleerd van hun nieuwe distributiecentrum in Horst aan de Maas. Het betreft hier fase 4 van het opslaggebouw van ruim 150.000 m² BVO op een footprint van totaal 123.000 m².

Het unieke is de grootte van het gebouw samen met de logistieke brug, die fase 3 aan fase 4 verbindt over de openbare weg. Deze brug is nog in voorbereiding. Onze conclusie na het bezoek: de constructiesite ziet er zeer verzorgd uit!

Krachtige constructie

De kracht van het constructieontwerp is de samenwerking van de portaalspanten boven de mezzanine in combinatie met de dakverbanden. Door de lengte van de 6 gebouwdelen en de wens van de opdrachtgever om geen windverbanden in het gebouw toe te passen, is het reduceren van de opwaartse en horizontaal-krachten in de zij- en tussengevels zeker gewenst. Op deze wijze reduceren we een aanmerkelijke hoeveelheid kilo’s dakverbanden en zijn de trekkrachten op de zij- en tussengevels, zodat er geen trekpalen ontstaan.

Opdrachtgever:
VidaXL

Architect:
Denc Netherlands

Aannemer:
Van der Heijden Bouw en Ontwikkeling

Grondwerker:
vd Beeten

Staalleverancier:
GS Staalwerken

Geplaatst op: 25 maart 2021

Soms duurt het even, voordat een project waarvoor wij de constructie berekend en getekend hebben, helemaal gereed is. Dat geldt ook voor de nieuwe vertrekhal van Rotterdam The Hague Airport. Onlangs zijn er mooie foto’s gemaakt waar de constructie van het gebouw goed zichtbaar is.

Precies weten wat onze rol was binnen dit project? Klik hier.

Ontwerp Rotterdam The Hague Airport: Moen & van Oosten Architekten

Geplaatst op: 10 maart 2021

Dat wij graag betrokken blijven tijdens de bouw van een project waarvoor wij de constructie getekend en berekend hebben, steken wij niet onder stoelen of banken. Zo zijn wij vorige week ook langs de nieuwbouw voor BMW MINI Renova gereden. Hier wordt een nieuw pand met een prachtige showroom, werkplaats, kantoren en parkeerdek gerealiseerd.

Een groot deel van de staalconstructie van de showroom is inmiddels gemonteerd. Hierdoor was voor ons goed te zien of de constructie zoals deze er nu staat, conform tekeningen en berekeningen is. Naast het feit dat wij graag de controlerende rol op ons nemen, vinden we het ook gewoon leuk om langs de bouwplaats te rijden. En…. het uiteindelijke resultaat; daar doen we het natuurlijk allemaal voor!

Stage met een grote toegevoegde waarde!

Geplaatst op: 26 februari 2021

Jaarlijks is de bouwsector verantwoordelijk voor 38 procent van de totale CO2-uitstoot. In deze sector valt er dus veel winst te behalen op de reductie hiervan. Daarom gaat onze stagiair Bas van den Dool onderzoeken hoe wij met onze constructieve ontwerpen, van in eerste instantie distributiecentra, een bijdrage kunnen leveren aan het verlagen van de CO2-uitstoot.

Bas is student aan de opleiding “Ruimtelijke Ontwikkeling en Climate Management” aan de Haagse Hogeschool en is uiterst geïnteresseerd in hoeverre wij als constructeur/modelleur door het gebruik van duurzamere materialen en beleidstechnische aanpassingen de uitstoot van CO2 kunnen verminderen. Daarom onderzoekt hij doorbrekende technieken in het productieproces, als ook ontwerpkeuzes voor zowel beton als staal.

Onderzoeksvragen

Bas onderzoekt welke CO2 reducerende ontwikkelingen van invloed zijn op beton- en staalconstructies. Daarnaast wil Bas weten welke veranderingen in beleid en ontwerp leiden tot een CO2 besparing op de realisatie van gebouwconstructies.

Een relevant onderzoek

Interessant en voor ons een uiterst relevant onderzoek. Rond 23 april presenteert Bas ons de resultaten, we kijken ernaar uit. Want “duurzaamheid” is een onderwerp waar wij ons dagelijks mee bezig houden en waarin we ons steeds verder verdiepen. Uiteindelijk willen wij een bijdrage leveren aan het verlagen van die CO2-uitstoot, doet u mee?

Ontwikkelingen XXL-DC in Echt-Susteren

Geplaatst op: 10 februari 2021

Nieuwsgierig als wij zijn naar onze projecten, zijn wij na een aantal donkere dagen, vorige week langs de nieuwbouwlocatie van het XXL-distributiecentrum in Echt-Susteren gereden. Dit was de eerste keer dat wij dit project bezochten, nadat de bouw is gestart eind vorig jaar.

Zoals te zien op de foto’s is het bouwproces goed georganiseerd. De fundering zit er volledig in, inclusief het instorten van de ankers. Ook zijn de T- en P-elementen voor de dockshelters op hun positie. Nu wordt hard gewerkt aan het monteren van de staalconstructie, als ook het leggen van de vloer- en dakplaten.

 

 

 

Pelecon spaart mee voor de Voedselbank

Geplaatst op: 5 februari 2021

Met Pelecon zetten we ons graag in voor het goede doel. Toen onze collega Pascal door Lions Club Hera uit Gouda werd gevraagd of Pelecon mee wilde “sparen” voor de voedselbank hebben we daar natuurlijk geen moment over getwijfeld. 

Onder geselecteerde gezinnen, alleenstaanden en daklozen verspreiden voedselbanken in Nederland wekelijks pakketten met voedselproducten. Deze producten worden merendeels beschikbaar gesteld door producenten en distributeurs van levensmiddelen. In de huidige, moeilijke tijden zijn deze organisaties minder in de gelegenheid om voedselbanken producten te schenken dan voorheen. Lionsclubs in Nederland zijn daarom begonnen met het verzamelen van Douwe Egberts punten waarvan de waarde door Douwe Egberts met 15% wordt opgehoogd. Vervolgens worden de punten ingewisseld voor pakken koffie welke aan de Voedselbank worden geschonken. Wat in Voorburg begon als een spontane actie is inmiddels uitgegroeid tot een breed gedragen landelijke inzameling waar ruim 120 Lionsclubs, alle voedselbanken in Nederland en ruim 10.000 vrijwilligers bij betrokken zijn.

Douwe Egberts punten-box

Na een leuk gesprek met de dames van Lions Club Hera, werd Pelecon al snel benoemd tot een inzamelpunt voor bedrijven uit Gouda. We kregen een box op kantoor waarin we niet alleen onze eigen Douwe Egberts punten deden. Wij hebben ook actief geworven onder onze relaties, zij waren enthousiast en kwamen na het horen of lezen over onze box spontaan hun Douwe Egberts punten langs brengen!

De winst!

Afgelopen editie namen de voedselbanken in totaal 134.000 pakken koffie in ontvangst. Daarmee kan één gezin om de 2 weken worden voorzien van één pak koffie. Een fantastische opbrengst!

Wij zijn volgend jaar weer inzamelpunt voor de Douwe Egberts punten! Helpt u ons mee door uw punten het komende jaar te bewaren voor onze box? Bedankt!

Constructeur/modelleur Evelijn vertelt….

Geplaatst op: 1 februari 2021

Met haar 23 jaar oud is Evelijn van Driel één van onze jongste constructeurs/modelleurs. Ze is enthousiast, nieuwsgierig en vooral heel leergierig. Benieuwd wat Evelijn zo inspirerend vindt aan haar werk? 

Al heel jong wist Evelijn dat ze een technische opleiding wilde volgen. “Tijdens mijn middelbare schooltijd heb ik stage gelopen bij een architect. Ik vond van het ontwerpproces vooral de technische kant interessant, daarom was de keuze voor HBO Bouwkunde snel gemaakt”, aldus Evelijn.

PARAMETRISCH ONTWERPEN 

Al tijdens haar studie HBO Bouwkunde was Evelijn werkzaam bij Pelecon. Zowel haar derdejaars meewerkstage als haar afstudeerstage vonden plaats op ons kantoor in Gouda. Evelijn vertelt verder: “Tijdens mijn afstudeeronderzoek heb ik de rol van parametrisch ontwerpen onder de loep genomen. Parametrisch ontwerpen is een proces waarbij op basis van data of relaties tussen onderdelen een technisch ontwerp wordt gemaakt. Ik heb me hierbij gefocust op de rol van het programmeren, dus het automatiseren van het berekenen en tekenen van de constructie tijdens een constructieklus. Ik heb verschillende methodes onderzocht waaruit bleek dat specifieke software onmisbaar is. Bij Pelecon gebruiken wij ook zo’n methode: Revit.”

 MIJN WERK ALS CONSTRUCTEUR/MODELLEUR

“In mijn werk als constructeur maak ik de berekeningen voor onder andere de profielen, kolommen, vloeren en wanden die nodig zijn voor een gebouw. Als modelleur teken ik de constructies dan helemaal uit tot een 3D model. Ik werk altijd onder begeleiding van een ervaren constructeur/modelleur. Die geeft mij de richtlijnen door, een schets van welke profielen, hoeveel kolommen. Het is dan aan mij om dit uit te werken. Het leukste is om voor één project zelf te construeren en modelleren, maar daar doen we het project ook mee tekort. Mijn collega’s hebben wellicht andere of betere inzichten die ze inzetten bij het modelleren, waardoor de constructieve berekening weer beter wordt. Zo werken we bij Pelecon samen als een sterk team!”

EEN KLEINE, SPANNENDE OPDRACHT

“Het allerleukste vind ik het om te werken aan een woning. Het is vaak een wat kleinere, spannendere opdracht. Een hal of kantoor komt vaak op hetzelfde neer, een woning is nooit hetzelfde! Je hebt andere uitdagingen; soms gaat het om een verbouwing waarvan niet alle gegevens bekend zijn! Begrijp me niet verkeerd; aan een grote, imposante hal werken vind ik geweldig. Maar een woning is gewoon wat tastbaarder dan een blokkendoos!”

TROTS!

“Op dit moment maak ik de constructieve berekeningen voor een groot project. Een massief gebouw waarvan ik ontzettend veel leer. Het is uitdagend, soms ook moeilijk, maar het houdt mij scherp! Ik kan nog geen details vertellen, ik zal hierover later meer delen. Het wordt zeker één van de projecten waar ik achteraf heel trots op ben!”

Aanpassingen in nieuw gebouwd warehouse 4 GMLP

Geplaatst op: 29 januari 2021

Green Mountains Logistics Park bestaat uit vier warehouses en is een immens project op het voormalig Groenland terrein nabij de Aalsmeerbaan op Schiphol. De eerste drie warehouses zijn officieel opgeleverd en in gebruik. Het vierde warehouse is wind en waterdicht, alleen de bedrijfsvloer zit er nog niet in. Omdat de huurder pas getekend heeft nádat het warehouse gereed was, wordt het nu verbouwd zodat het straks voldoet aan alle wensen van deze nieuwe gebruiker.

De grootste uitdaging voor de verbouwing zit in de nieuwe dockposities aan de zijkant van het warehouse. Hierdoor kunnen we de stabiliteit niet meer uit de zijgevels halen. Deze uitdaging werd nog eens versterkt, nadat de drie windverbandposities in het gebouw ongewenst bleken. (Zie de foto in de hal waar in de verte de windverbanden zichtbaar zijn). Door beide wensen van de nieuwe huurder moest de stabiliteit in het geheel opnieuw worden getoetst waarbij we ook rekening moesten houden met de toekomstige koelplafonds die op 6,0m+ worden gemonteerd.

CONSTRUCTIEVE BEREKENING

Ons constructief advies bestaat onder anderen uit het plaatsen van vijf nieuwe stabiliteitsportalen tussen de bestaande kolomstructuur in het magazijndeel, waardoor de totale constructie na oplevering weer voldoende stabiel is. Uiteraard met oog voor een optimale gebruiksvriendelijkheid; de huurder heeft nog alle vrijheid om zich tussen het stalen frame te bewegen.
De huurder heeft voor het uitvoeren van zijn werkzaamheden elf prefab putten van ca. vier bij vier meter en twee meter diep in de hal nodig en vier verlengde docks ten behoeve van luchtvracht. Tot slot komt er een extra verdiepingsvloer van circa 600 vierkante meter in de hal tegen de zijgevel. Ook deze specifieke wensen vormen een belangrijke voorwaarde voor de berekening van de nieuwe constructie van dit vierde warhouse.

BETROKKEN TOT EN MET DE OPLEVERING

Pelecon blijft tot en met de oplevering verantwoordelijk voor het verbouwen van de bestaande staalconstructie, zodat uiteindelijk niet alleen veiligheid maar ook gebruiksvriendelijkheid geborgd worden in het warehouse.

In de 3D tekening is de visuele verandering in 3D duidelijk gemaakt.