Inspirerende opdracht voor nieuwe vertrekhal Rotterdam The Hague Airport

Geplaatst op: 9 juni 2020

Omdat de oude vertrekhal van Rotterdam The Hague Airport uit 1970 verouderd was en te klein werd, ontstond behoefte aan een nieuwe terminal. Een terminal met een veel grotere capaciteit, maar die wel goed moet passen bij het karakter en de uitstraling van het vliegveld. Geen megalomaan anoniem gebouw, maar een prettig gebouw met veel daglicht, bedoeld om de passagiers zich prettig te laten voelen. Een duurzaam gebouw ook, onder meer met een mossedum dak.

Deze ambitie inspireerde Pelecon! Wij werkten dan ook graag mee aan de plannen en uitvoering voor dit project. In een team van onder andere architecten, aannemers en leveranciers van alle materialen hebben we geadviseerd over de ruim 100 ton staal, de gelamineerde dakliggers en circa 4.000 stalen bouten die zijn verwerkt in de staalconstructie van de nieuwe vertrekhal van Rotterdam The Hague Airport.

Daarnaast zijn er in het bestaande gebouw van Rotterdam The Hague Airport wat behouden is, veel constructieve aanpassingen gedaan en verbeteringen aangebracht. Pelecon kreeg de ‘constructieve puzzel’ van het bestaande gebouw waarbij een aantal gegevens vast stonden:
1: de bestaande tussenverdieping waar onder andere Grand Café De Horizon is gevestigd, zit op 3,10m+ peil,
2: de onderliggende begane grond heeft een interne hoogte nodig van minimaal 2,60m+,
3: de bestaande verdiepingsvloeren zijn opgebouwd uit een dunne betonvloer die rusten op stalen liggers.

Wij moesten veel nieuw leidingwerk voor de E, W & sprinkler installatie door deze bestaande stalen liggers krijgen waarvoor er meer dan 200 sparingen gecreëerd moesten worden. De puzzel is gelegd, mede door de veelvuldige afstemming tussen de installateur Engie, aannemer Volker Wessels Bouw Schiphol en Pelecon.

Wij zijn trots op het immense vraagstuk wat wij beantwoord hebben voor het project Rotterdam The Hague Airport waarin wij binnen ons vakgebied een groot verschil hebben gemaakt. De vertrekhal wordt einde van dit jaar in gebruik genomen.

Onlangs is er een mooi artikel verschenen voor dit project in het magazine ‘Industrie Bouw’ van mei 2020. Klik hier om het magazine te downloaden.